lördag 8 december 2012

Julhandelsbekännelse

Det är ingen idé att ens tänka tanken att en sparar en massa pengar på att inte resa hem över helgen, för så fort jag påbörjar en sådan tanke har jag gjort av med minst dubbla den insparade summan på extra utgifter, turistande och shopping. Allt på grund av att det blev så mycket ledig tid över att göra något trevligt av, samtidigt som det är lätt att tycka att en väl då också kan kosta på sig att äta något gott, göra något extra och så vidare och så vidare.

Fast det jag handlade var trots allt sådant som jag förmodligen skulle ha köpt ändå (förutom en del livsmedel då), ja, till och med sådant som jag letat efter hela hösten, så jag klagar inte. I själva verket fick jag rätt många ärenden uträttade under denna shoppinglördag.

Det är bara det att det är så ovanligt att jag köper något till mig själv under december. Traditionellt har det varit totalt köpstopp på sådant veckorna före jul, och det sätter väl sina spår. Så när jag väl hittade inte bara en utan två precis sådana tröjor som jag längtat efter att hitta började jag trots allt undra om det var värt att slå till. Ska man inte önska sig? Eller åtminstone vänta till mellandagsrean? Sedan blev jag vuxen igen och föll in i köphetsen, eller insåg dumheten i att chansa när det ju handlade om kläder jag ville ha och i en storlek som aldrig är kvar till rean.

Därmed har jag redan köpt fler och dyrare "julklappar till mig själv" än vad jag kommer att köpa till andra människor sammanlagt i år. Så vet ni det.