söndag 30 december 2012

Flyttar för att leva längre?

Läser i tidningen någon underligt vinklad artikel om att den som flyttar långt lever längre. (De hade i alla fall fått med den troliga kopplingen till högre utbildning -> högre inkomst -> genomsnittligt längre liv, så ja, kanske det då.)

Jag har förresten tänkt på det här. Hur det hela tiden absolut inte blir som jag tror att jag ska göra med mitt liv. Och hur jag ständigt flyttar allt längre söderut, trots att det går tvärt emot vad jag sagt och tänkt och tyckt. Hur jag, när de flesta andra i min generation återvänder till sina hemtrakter eller åtminstone funderar på det, bara drar vidare allt längre hemifrån.

Är det måhända därför livet förlängs av långflyttar? Det kanske bara ger en mer tid och fler chanser till att slutligen flytta hem igen?

I vilket fall som helst är jag övertygad om att det är bra att se något mer än bara sin hembygd under sitt liv.