lördag 15 december 2012

De skönaste planer ...

Jag gick hem från jobbet på fredagseftermiddagen. Jag tog tåget hem till Göteborg. Och jag planerar att inom kort åka vidare hem till Dalarna för att fira jul.

Det är min allra första riktiga semester. För första gången i mitt vuxna liv ska jag utan ångest och dåligt samvete kunna koppla av och njuta av julhelgerna precis som folk i allmänhet (antas göra). Gissa om jag har sett fram emot dessa veckor!

Samtidigt är det tre veckors ledighet som är mycket viktiga, då det finns en massa annat som verkligen behöver bli gjort, så jag har räknat med att planera min tid rätt noga under semestern. (Fast jag, det vill säga tidsoptimisten, har ändå tänkt att det ska bli gott om tid till att blogga om allt möjligt av detta också.)

Därför ställs världen lite på ända av att Mario går och blir sjuk just som jag kommer hem. Även om jag nu inte skulle bli dålig själv och få ägna julen åt att icke-njuta (och dessutom smitta ner familj och medresenärer på tåg), så påverkar det ju allt det där som jag bara utgår ifrån ska ske här hemma de kommande dagarna. Med anledning av detta är jag just nu extra avogt inställd till sjuknärvarande människor i allmänhet och en viss person som upprepade gånger smittat just Mario i synnerhet. Jag är frestad att tvinga denna person att bära många och tunga lådor här inom kort. För det ska ändå göras.

Återkommer. Hoppas jag. Sådant där vet man ju aldrig så noga.