fredag 7 december 2012

Adventspeppad

Lite synd är det i och för sig att jag inte kommer åt att julpynta och adventsladda hemma den här helgen. (Är hon galen? Julpynta redan?! Julpynta alls?!) Men förhoppningsvis får jag ta igen det med råge senare, och det finns ju klara julstämningshöjare i Lund också, även om själva hemma-aspekten av det hela försvinner.

Men i år har jag överraskat mig själv med att vara beredd när december närmade sig. Inte så att jag har dragit igång julmusik eller plockat fram ljusstakar i förväg, men jag har känt förväntan och glädje. Och myslust.

Här ska julmysas!

Jag säger att det beror på att jag har börjat jobba och blivit lite mer som folk i år. Att jag är ute i verkligheten och blir medveten om sådant som veckonummer, årstidernas skiftningar, skillnaden mellan vardag och helg, traditioner och andra sociala påhitt. Dessutom, och inte minst, kan jag för första gången i vuxen ålder med gott samvete ha julledigt. Utan att behöva plugga. Utan att behöva jobba, administrera, uppdatera, tänka hela tiden. Hoppas jag (ja, jag vågar aldrig riktigt ta ut något i förskott).

Semester ska jag i alla fall ha. Och då vill jag njuta av sådant där som folk i allmänhet uppskattar julen för, men också av advent med alla trevliga förberedelser och allt det där som lätt kan skyfflas in under begreppet "mys".

Det har börjat bra. Kvällsjulklappsshopping på trevliga smågator (så som det var i min barndom och inte som alltid annars numera, i praktiska men ocharmiga gallerior), julkortsvackra snövyer i det Skåne jag för första gången upplever på vintern, högtidligt öppnande av adventskalenderluckor varje dag på jobbet och till och med en liten pepparkaka har det hunnit bli så här långt. Och mer kan jag ju som sagt hinna med den här helgen, om än inga glöggstunder i den egna soffan riktigt än.

Fina adventskalendern på rumsdörren på jobbet.