torsdag 22 november 2012

Ordning på torpet: internet (m.m.)

Även om jag inte är hemma bland mina saker har jag ju tillgång till min (ena) dator, och den ska inte glömmas bort i sammanhanget. I synnerhet inte med tanke på att en stor del av livet levs med den som hjälpmedel och följeslagare och att de tillgångar jag samlar på mig i allt högre utsträckning blir digitala. Här finns med andra ord en hel del att hålla efter och städa med jämna mellanrum.

Bortsett från vanlig städning av skrivbord, mejlmappar och då och då en allmän genomgång av filer och program kan det ibland vara bra att se över allt det där som inte riktigt syns men som faktiskt ändå på ett sätt ligger och skräpar. Så det är dagens rensningsprojekt.

Jag börjar med att gå igenom gamla registreringar på sociala webbplatser, som i själva verket visat sig inte bidra med något socialt alls. En del är riktigt svåra att avregistrera sig från, men inte desto mindre viktiga, resonerar jag. De kan faktiskt utgöra en säkerhetsrisk, och det är väl bara dumt att låta outnyttjade konton ligga och skräpa, så det får vara värt lite trixande för att bli av med dem.

Samtidigt ser jag till att plocka bort bokmärken (och med det menar jag till exempel "favoriter", för er som inte förstår vad jag syftar på) för dessa sidor. När jag ändå håller på rensar jag bort andra inaktuella bokmärken, både sådana som inte längre leder någonstans och sådana som jag bara inte behöver. Dessutom passar jag på att logga in på en del webbplatser tillhörande företag där jag fortfarande är kund, men där jag tycker att jag behöver justera inställningarna för mejlutskick och dylikt. Inga onödiga mejl! Där sparar jag lite tid som annars skulle ha gått till att kolla och slänga ointressanta mejl senare.

På sistone har jag också sagt upp tjänster och medlemskap och annat sådant som jag inte använder och mest bara retar mig på att det tar min uppmärksamhet i anspråk. Det är en sådan befrielse att sedan kunna arkivera det som måste sparas av dokumentation och rensa ut allt därutöver.

Så. Nu kommer jag egentligen in på ett sidospår, men det är angeläget, så jag drar vidare in på det.

Ett problem som jag fortfarande inte tagit tag i, men som jag gått och tänkt på i flera år och verkligen tycker känns viktigt, är detta med att ha en genomtänkt åsikt om och plan för vad jag vill ska göras med min nätnärvaro när jag dör (och det kan ju de facto hända även när man är relativt ung). Jag vill inte att mina efterlevande ska få större besvär än nödvändigt med att plocka upp efter mig. Detta tar sig delvis uttryck i att jag varken vill samla på mig en massa materiella tillgångar att röja undan eller skulder att betala, men också i att jag tycker att det inte ska behöva undras och fattas beslut.

Jag vill kunna säga att händer det mig något så är allt detta ordnat, att här finns inga (eller åtminstone få) lösa ändar och ouppklarade affärer. Min vilja är anmäld dit och dit och beträffande allt jag hade på gång (hemsidor, sociala medier, företagskontakter, personliga relationer och så vidare) hittar ni instruktioner och inloggnings- eller kontaktuppgifter där och där. Som sagt har jag inte kommit så långt än (bortsett från att jag sedan länge sett till att min vilja finns registrerad i donationsregistret), men jag hoppas verkligen hinna ta itu med allt i god tid innan det behövs. Tills vidare tar jag tacksamt emot era tankar, önskemål och tips kring detta.