lördag 3 november 2012

Måste nog blogga lite nu

Jag gör ju ingenting! Det vill säga, jag gör knappt något av det jag gjorde förr. Nyss. Att jag snabbt har skaffat mig nya vanor och rutiner förvånar mig inte det minsta, för så gör jag ofta. Det kan räcka med en kortare sommarvistelse på landet för att jag ska ha ändrat både mat- och sovvanor, och kanske även intressen, när jag kommer hem. Så nej, det är inte konstigt, men jag konstaterar det nu: jag gör ju ingenting.

Det är ett intressant och på ett sätt deprimerande, på ett annat sätt befriande, faktum att jag nu förstår folk som bara skiter i allt intressant och ägnar hela sin fritid åt att titta på hjärndöda tv-program. Inte för att jag gör ens det, för det tycker jag inte att jag hinner (och dessutom vill jag det verkligen inte). Men däremot har jag den senaste tiden kommit till insikt om att jag i och med att jag nu har ett jobb, och en på så sätt mycket enkel väg till försörjning och överlevnad, faktiskt inte behöver göra mycket mer än att just sköta detta jobb. Visst, äta, sova och ta hand om den tydligen aldrig sinande administrationen får en ju göra, men sedan behövs inget mer.

Ibland känner jag att jag borde/vill/skulle kunna/saknar att virka/konstruera korsord/blogga/whatever, men egentligen vet jag inte varför, mer än för att jag ju brukade göra det och att jag tyckte att det var roligt/meningsfullt/givande på något sätt. Men sedan kommer jag på att jag ju faktiskt inte alls behöver göra något av allt det där. Det är varken nödvändigt för försörjningen, för att min kreativa sida ska hålla sig i form eller för att jag ska få tillräckligt med social stimulans. Nej, jag måste helt enkelt inte. Och eftersom jag inte tycker att jag har tid (eller är för lat för att planera in något eller sätta igång spontant när tiden infinner sig) blir det inget.

Igår upplevde jag dock den där gamla bekanta känslan av att jag skulle vilja ha en egen kanal utåt. En bra en. Med vettigt innehåll, hållbart syfte, regelbundenhet och gott om inspirerande material. Två sekunder senare påminde jag mig själv om alla dessa kanaler jag redan har men för stunden missköter grovt. Ja, bland annat har jag ju en fin hemsida med tillhörande blogg och Facebooksida. Och där händer ingenting. Inte så konstigt, med tanke på att aktiviteten där förutsätter att jag ägnar mig åt mina kreativa hobbyer för att det ska finnas något att visa och berätta. Så alltså kanske jag visst "måste" ägna mig åt mina intressen när allt kommer omkring, bara för att jag ska få stilla begäret att vara närvarande på nätet.

Alternativt kunde jag ju försöka se till att vara lite mer kontinuerlig i mitt uppdaterande av den blogg som ändå redan har ett syfte, en relativt lång historia och en läsarskara som tycks förbli trogen hur otaktiskt jag än förvaltar uppmärksamheten.

Ja. Just det.