söndag 18 november 2012

Inget onödigt krafs

Min standardfras inga onödiga prylar har förstärkts och blivit mer och mer av ett motto i form av inget onödigt krafs. Och i takt med att nästa flytt närmar sig, om än fortfarande utan exakt destination eller datum, kommer mina rensningar och röjningar att utökas på samma sätt som de gör inför varje flytt.

(Hjälp, jag har ju faktiskt flyttat fyra gånger under åren 2007 till 2011! Varje gång har jag längtat efter det och varit eld och lågor beträffande planering och förberedelser. Fast nu? Inte så värst. Dock kommer förmodligen utrensningen att eskalera ytterligare tack vare detta, för orka packa en massa prylar!)

Eftersom detta med ordning och reda, lean, 5S, ljust och fräsch och allt vad man nu kan relatera till det här området är tämligen aktuellt (för en del för att det är trendigt, för andra snarare för att de kanske precis håller på att bli medvetna om vilka de egna fördelarna skulle kunna vara med en strukturering av materiella och andra tillhörigheter) tänkte jag försöka blogga en del om det.

I bästa fall blir det något av en serie med konkreta tips, samtidigt som jag som vanligt bara berättar om vad jag pysslar med. Däremot avstår jag från att göra det till en uttalad bloggserie av typen "veckans rensning", eftersom jag vet att de där inläggen kommer att dyka upp rätt oregelbundet. Det beror ju helt enkelt på när jag får tillfälle att genomföra några räder bland mina grejer, det vill säga när jag är på samma plats som det som ska rensas i och dessutom har tid att göra det, vilket låter lättare än det i praktiken är när man veckopendlar.