fredag 12 oktober 2012

Min oplanerade lördag

Efter två roliga veckor med extralånga veckoslut i Göteborg övergick verkligheten nog till lite mer av normal vardag, utan så mycket särskilt inplanerat, så den gångna veckan har jag fått tid att börja tänka på andra saker. Som på att jag faktiskt längtade hem en hel del. Till att bara vara hemma liksom. Och på hur hungrig jag hela tiden är och hur trevligt det därmed vore att äta ... både det ena och det andra.

Med tanke på mitt genuina ointresse för mat (planera, handla, laga, äta, frossa -- såå överskattat!) är det tämligen anmärkningsvärt att jag tänkt så mycket på livsmedel den senaste veckan. Antagligen beror det på att jag gör av med så ofantligt mycket energi under allt mitt tänkande på jobbet, kombinerat med att jag plötsligt ändrat mina matvanor. (Det har gått mot fler men mindre mål och i stort sett bara en faslig massa nyttigheter. Och inte ens när jag har varit och handlat så där sugen på allt möjligt har jag fallit för frestelsen att köpa skräp. Tydligen har jag dresserat mitt sockersug väl vid det här laget, trots att min hjärna i samma veva verkar ha börjat bli som folk.)

Hur som helst.

Jag har nu tänkt mig en helt ledig och skön lördag med minimalt planerat. Fast som vanligt när jag ska vara ledig tänker jag att jag ska hinna allt slappt och roligt jag kan komma på under denna begränsade tid jag har till förfogande. Och då närmar det sig snarare en att-göra-lista ändå, om än med nöjen.

Sova ut. Äta gott. Umgås med Mario. Se si och så många avsnitt av si och så många serier. Kanske virka lite? Jobba med andra hobbyprojekt. Bla, bla.

Ska sanningen fram brukar jag inte känna mig särskilt nöjd med helt lediga och slöa dagar (såvida jag inte är sjuk eller det är OS på tv, typ), så jag kanske måste se det som att jag betar av ledighetsaktiviteter för att jag ska känna att helgen har varit givande.

Men ändå: så himla typiskt mig. Så nu ska jag koppla ner och koppla av en stund. Helgmyset börjar -- NU!