lördag 8 september 2012

Sopiga idéer

Då och då uppstår en debatt om nedskräpning, oftast efter något större evenemang där sophanteringen inte har skötts riktigt som man hade kunnat önska. Och då häver många kommentarsröster ur sig att det beror på arrangörerna eller kommunen eller sommarjobbarna eller bristen på papperskorgar eller vad som helst som tar ifrån varje nedskräpande individ allt eget ansvar. Det spelar ingen roll om skräpet är samlat till en hög runt befintliga soptunnor eller ligger spritt över hela gator och parker. Det är papperskorgarnas fel att folk inte lyckas lägga sitt skräp där det ska vara, tydligen.

Jag misstänker starkt att de där som ständigt brukar skylla på för få papperskorgar är sådana människor som dumpar sitt avfall på marken i vilket fall som helst.

För alla vi som lärt oss att inte skräpa ner kastar ju inte skräp på marken hur få papperskorgar det än finns. I skogen, till exempel, hur många papperskorgar finns det där? Självklart tar man med sig sina sopor hem efter picknicken! I min värld finns inget annat. För egen del kan jag inte ens lägga tillbaka någon annans slängda skräp om jag skulle råka ta upp det från marken av misstag.

Jag kan verkligen inte förstå hur folk tänker där.