torsdag 27 september 2012

Nya promenadvägar

En sak som väldigt mycket påminner mig om Göteborg och tiden i Haga är den förundran jag känner inför att man faktiskt på allvar kan bo så att man inte bara kan promenera till jobbet (och tåget och typ alla bekanta som bor i stan), utan också på samma gång får gå genom sådana fantastiska kvarter som dessa!

Oftast tar jag de pittoreska smågatorna belagda med gatsten och kantade av oregelbundna trottoarer där klätterrosor växer ur små planteringar mellan stenarna. Än så länge är det vackert ljust och behagliga temperaturer även om man ger sig ut strax före morgonrusningen. Och då går jag där och njuter och växlar mellan att vara lättimponerad turist och en drömmare i något slags overklighet. För det ser ju så fantastiskt utländskt, ja, nästan sagolikt, ut. Där finns sådant där som jag främst väntar mig att se på film eller vykort.

Till exempel så här.

Fast ibland kan jag förstås vilja ha lite variation. Då väljer jag affärsgatorna i stället, kanske på hemvägen, och passar på att kika in i några butiker under tiden. Och det är ändå lika behändigt nära!