onsdag 26 september 2012

Ny i stan 2.0

Okej, nu vill jag blogga igen. Men var börjar jag? Det är svårt att välja mellan alla intryck och nya miljöer och vanor. Och så har jag en uppsjö jämförelser att dra fram i ljuset.

För det är så lätt att dra paralleller till hur det var när jag var ny i Göteborg. (Den som är glömsk, en ny bekantskap, nyfiken eller nostalgisk rotar nu i bloggens arkiv från början av 2008 och framåt.)

Jag ska nog till och med drista mig till att göra en punktlista, bara för att lite extra markera hur jag går och radar upp likheterna för mig själv. Så här:
  • Jag drar plötsligt och hyfsat oväntat till en främmande stad som är belägen betydligt längre söderut än jag tidigare i livet tänkt mig att jag någonsin skulle vilja bo. (Och där det blåser!)
  • Jag får, med stor tur och utan någon direkt ansträngning, tag i ett hyresrum hos en (klart äldre) kvinna, som efter bara ett kort telefonsamtal är beredd att ge mig en chans och låta mig flytta in utan vidare krusiduller.
  • Jag hamnar i ett modernt och fint hus i centralt läge mitt i ett vansinnigt idylliskt område.
  • Jag får oförskämt fina hyresvillkor (på detta ställe lever jag faktiskt snarare pensionatsliv än känner mig som en inneboende) och kommer (naturligtvis) genast bra överens med min hyresvärd.
  • Jag har en ny, stimulerande sysselsättning att ägna dagarna åt.
  • Jag traskar runt i stan och tycker att det mesta är vackert.
  • Jag kommer ensam till min nya stad och känner på förhand bara någon enstaka person att eventuellt träffa, men möter snart en massa jättetrevliga människor som gör mig hög på livet.

Det finns förstås skillnader också.
  • Här har jag ett jobb att gå till, vilket gör att jag äntligen känner mig lite mer jämnårig med den jag antas vara. (Nu ser jag på horderna av studenter och suckar lyckligt över att jag inte tillhör dem längre.)
  • Jag bor inte här på riktigt (än) utan lever med ett mycket begränsat antal ägodelar (vilket i detta skede av livet trots allt passar mig ypperligt).
  • Öhh ... Jo! Jag har visst inte samma tid och ork att blogga (eller möjlighet att turista i stan) som i Göteborg för fyra år sedan. Förklarligt nog.

Så vi får se vad det blir. Ett tips till mig själv är att försöka skriva kort och någorlunda regelbundet i stället för att veckovis i taget gå och samla på mig uppslag som jag sedan antingen spottar ur mig allt på en gång eller helt förkastar. Dock är det mycket så med mig att allt händer i klump. Både i bloggen och livet, vilket ni som hängt med genom åren nog har märkt. Annars kommer ni mycket snart att bli varse att det är så det ligger till.