onsdag 5 september 2012

Lite metablogg, så där

Jag funderar på det här med kommentarsgranskning. Alltså om jag ska ha sådan, så att jag måste godkänna kommentarerna innan de blir synliga i bloggen. Egentligen tycker jag inte alls om det systemet, men jag funderar ändå på det.

Det är ju så att jag försöker hålla bloggen lite halvanonym. Jag vet att de flesta som läser den känner mig, och den är absolut inte hemlig från det hållet utan jag talar glatt om för folk var de kan hitta bloggen. Däremot har jag alltid varit mycket noga med att försöka hålla den fri från alltför avslöjande detaljer. Man ska helst inte kunna googla sig hit på personuppgifter och så. Det är klart att när man väl hittat hit kan det säkert gå att luska, men det är inte samma sak som att vara lätthittad.

Visst litar jag på mina trogna läsares diskretion! Men för den som bara ramlar in här via en länk som jag villigt har försett bekantskapskretsen med är det ju inte lätt att veta vad jag skriver om och inte.

En gång för många år sedan dök till exempel en bekant upp och tilltalade mig med mitt vanliga namn i en kommentar. Det är lite sådant som bekymrar mig en smula, fast mer besvärande är väl då risken att saker jag inte vill röja för allmänheten (än) ska komma ut. För här är jag ju bara Flinn. Jag säger på ett ungefär var jag bor och på ett ungefär vad jag gör, men går bara ibland in på närmare detaljer om saker och ting. Och det vill jag såklart bestämma över själv.

Samtidigt är jag jätteglad över varje kommentar jag får, så jag hoppas att kommentarsgranskningen inte behöver bli ett avskräckande filter, även om det måhända är ett fördröjande sådant, då jag nu trots allt testar det medan jag framöver inte kommer att kunna övervaka bloggen på samma sätt som förr.