lördag 8 september 2012

Kulturarv vs Det Stora Äventyret

I morgon är det kulturarvsdagen, och det finns så mycket intressant jag gärna skulle göra på det temat då. Kolla på utgrävningarna bakom Egnellska huset i Falun till exempel. Fast där är jag ju inte. Eller gå på visning på Landsarkivet här i Göteborg. Det har jag tänkt, och missat, flera gånger. Men det kommer inte att bli av nu heller.

Det kommer med stor sannolikhet fler chanser, men det är ju inte säkert att jag är här (heller) då (heller). I morgon är jag det i alla fall inte, för då drar jag till Skåneland! Där finns det i och för sig också arkiv att spana in, och det kommer jag med nästan ännu större sannolikhet att få göra förr eller senare.

Men först och främst är det nu dags för Det Stora Äventyret att ta sin början.

Har packat. Är lätt nervös. Mycket förväntansfull. Rätt nervös ändå, faktiskt (ska ju åka ensam till vilt främmande människor och bo där!). Längtar till måndag. En aning sorgsen över att åka hemifrån. Undrar om jag har tänkt på allt. Har förmodligen tänkt på för mycket. Kommer ändå att få improvisera. Ser fram emot det också. Är mycket glad över alla snälla välkomstrop från Lund med omnejd. Ändå lite nervös och inte särskilt sammanhängande. Det är antagligen helt naturligt.