måndag 20 augusti 2012

Augustisol

Två saker har jag noterat särskilt de senaste veckorna.

Ett: Solen, som inte sedan i våras nått förbi balkongen och in genom vardagsrumsfönstren, lyser nu in allt längre på golvet för varje dag. Jag är ju inte dummare än att jag ser vad det betyder (förutom mer dragande i persiennsnören och högre inomhustemperatur, alltså). Vi vet alla vartåt det barkar.

Två: Det har klagats mycket på sommarvädret, ja, faktiskt konstant sedan i juni, tycker jag. Men efter att de dagliga juliåskvädren dragit bort har vi haft det både soligt och varmt på den här kanten. Det kan väl inte bara vara jag som sett det, jag som dessutom sitter inne i ett grått hus i förorten mest hela tiden?

Ja, jo, folk ser som vanligt vad de vill, antingen det är en utebliven sommar eller en annalkande höst. Inget nytt att blogga om egentligen, men det känns trevligt att småprata om vädret med bloggen som förr i tiden.