måndag 21 maj 2012

Tärning med extra allt

Trots åldersskillnaden var det rätt mycket min lillebror och jag upptäckte samtidigt. Till exempel elektronikprylar. När han var mycket liten hade han något slags strömbrytardille, så för att vi andra skulle få ha lampor och apparater i fred byggde vår far en enkel "kontrollpanel" åt honom av en bräda och diverse olika knappar och spakar.

Eftersom jag tog syskonskapet på allvar blev jag naturligtvis skapligt avis, trots att det var en sådan simpel grej brodern hade fått.

Fast sedan byggde pappa en elektronisk tärning åt mig. Jag antar att det slår strömbrytarbrädan ungefär tusen gånger om. Speciellt då jag 25 år senare kan plocka fram den, sätta i ett nytt batteri och fortfarande använda den som tärning.

För att inte tala om hur trevligt det är att studera den smarta konstruktionen och det noggranna pilljobbet så här med lite mer kunskap i bagaget.



Förresten, åh! Bara människan kan komma på att krångla till tillvaron så här. En elektronisk tärning! Som kräver batteri för att kunna användas! Den är toppen!