torsdag 26 april 2012

"Stannar vid: Korsvägen, Svenska Mässan"

Varje år (nu låter det som om jag har bott i Göteborg jättelänge, men det har jag ju nästan, med mina mått) blir jag lika betagen över att det är så vårfint inne i stan, speciellt när det inte tycks vara det längre ut från centrum. Överraskningen blir väl kanske också påspädd av att jag numera nästan aldrig befinner mig där bland de höga, vackra stenhusen och på de rena, fina stadsgatorna där jag känner mig så hemma. Jag hinner glömma, helt enkelt. Och missa en hel del. Så när jag nu klev av spårvagnen vid Korsvägen stannade jag upp och fick lov att snurra ett helt varv för att se alla nybyggen.

Att de bygger, bygger om, bygger till, bygger nytt och flyttar runt osedvanligt frenetiskt i den här stan har vi ju noterat här förr, men sedan jag senast var på platsen hade de hunnit lägga till minst en ny busshållplats, flytta dit Lisebergshjulet, smälla upp några våningar på ett av hotelltornen och, ja, var det inte något annorlunda med Universeum också?

Och så var det vår, med koltrastar som trallade i sitt bad mitt i scillahavet. Bästa härliga!

Men några bilder blev det inte. Det regnade nämligen så mycket innan jag åkte att jag gav mig av utan kamera. Jag har dock en alldeles ny sådan att leka med, och dessutom är det nästan maj, så jag funderar på att göra det här till en fotoblogg ett tag. Eftersom jag ändå inte skriver så mycket menar jag. Det kan liksom i alla fall inte bli sämre, tänker jag.