måndag 30 april 2012

Sista april, jag menar valborg

Det är på allvar en skillnad på sydlänningar och oss andra. Jag är numera medveten om den och förklarar mig ordentligt:

- På sista april ... alltså, det ni kallar valborg ...

Ibland använder jag till och med deras språk av bara farten, och blir så förvånad över att inte behöva komma med förtydliganden att jag gör det i alla fall:

- När var det ni flyttade in i er lägenhet?
- Det var på valborg, det som jag envisas med att kalla ... öh ... sista april.

Jag har nu fått det bekräftat från andra håll att det inte bara är jag som gör så här (typ för att jag avskyr smällare och därmed även valborgsmässoafton), utan att detta valborgande är något de håller på med här nere i Södern.

Hur sedan själva firandet skiljer sig åt mellan olika delar av landet bekymrar mig mindre.