torsdag 29 mars 2012

Workshop

Gårdagskvällen ägnades åt en sorts spelutvecklarworkshop på Chalmers. Jag märkte då plötsligt att det var tio år sedan jag var teknolog, och att jag inte var helt inne i det ingenjörsmässigt kreativa sättet att tänka, men det går nog att träna upp igen.

Att jag alls vågade följa med berodde på att jag själv går i tankar på att eventuellt anordna någon form av workshop för att förhoppningsvis få hjälp med idéer till ett projekt jag har på gång. Annars har jag alltid aktat mig mycket noga för allt som har kallats för just "workshop".

Jag begriper verkligen inte vad det betyder! Ja, det är klart att jag har en vag uppfattning om begreppet, eftersom det har skrämt mig tillräckligt för att jag inte skulle våga testa, men givetvis är det ju just för att jag inte har så mycket erfarenhet av detta, inte tillräckligt många exempel att utgå ifrån, som jag omöjligt kan dra egna slutsatser om vad som är typiskt och normalt för företeelsen.

Det retar mig nog lite också att det inte finns något bra svenskt ord för workshop som man kan använda och fortfarande göra sig förstådd med. Men det kan väl inte vara därför det låter så otäckt?

Nu måste jag forska lite här. Ni får hemskt gärna bidra med upplysningar och erfarenheter.