onsdag 12 oktober 2011

Verktygslåda

Bland sakerna jag fick från farföräldrarnas hus fanns också min farmors fina syskrin. Det är relativt stort, står på egna ben, är vackert målat och har farmors namn och födelsedatum på insidan av locket.


Jag ägnade ett par timmar åt att organisera om mina handarbetssaker för att göra plats för alla de nya (det vill säga farmors gamla), och i samband med det gick jag igenom skrinets innehåll.

Det var fullt av gamla pralinaskar fyllda med broderigarn, diverse mönster, synålar i antika förpackningar och en del mer personliga tillhörigheter.



Även om jag verkligen inte vill ha en massa saker liggande på lager, och absolut inte skulle ha kommit på tanken att samla på mig sådant här av mig själv, inser jag ju att detta inte är något man gör sig av med bara så där.

Märkböcker från Gamlestadens fabriker! Hemritade klänningsmönster! Galet avancerade virkmönster till gardiner med knasfransar (där kan jag kanske lära mig ett och annat att utveckla)!

Till allas lättnad och lycka använde jag därför mina optimeringsfärdigheter så att allt detta och mina egna saker fick plats i befintliga förvaringsutrymmen, och möblerade om i skrinet så att det numera hyser de verktyg och tillbehör som jag använder till vardags.

Nu återstår bara att hitta en plats att ställa själva möbeln på, för den ska ju helst både synas och finnas nära till hands.