måndag 24 oktober 2011

Ännu ett exempel (jag bjuder på det - och ett antal parenteser)

Alltså, jag pallar inte att lägga inlägg på kö när jag för en gångs skull har skrivit mer än ett, så vill ni bara läsa ett om dagen får ni rulla nedåt på sidan och spara det här till ett senare tillfälle.

I helgen gick jag och sa att nu skulle det sitta fint med ett sådant där erbjudande om prova-på-internetannonsering värd 750 kronor, som jag fick vid helt fel tillfälle förut och därför inte utnyttjade.

Gissa om det kom just ett sådant brev idag!

(Liknande saker har hänt förr, och får gärna göra det igen, men i det här fallet ska man väl vara extra oförvånad, då vi har att göra med gigantföretaget som hör och ser allt. Det skulle inte förvåna mig om det snappar upp vad man tänker också.)

Men! (Jodå, detta inlägg följer samma tema som det föregående. Kul va?) Det står det gamla företagsnamnet på kupongen. (Såklart. Annars hade den ju inte kommit fram!) Ajaj.

Så innan jag börjar planera annonstext är det väl säkrast att fråga dem om erbjudandet är kopplat till mig eller till företagsnamnet (eller båda), och om man kan få utnyttja det även om det skulle vara gjort så att koden jag fått genererar det gamla företagsnamnet i annonserna. Och ett företag som inte bara är nätet utan en stor del av det måste man ju kunna mejla?

Men då fastnar jag i en länkloop, med likadana sådana där ämnesval som i telefonväxlar, där inga löften om att man ska kunna mejla om övriga frågor någonsin infrias.

Jag vill inte fylla i ett helt formulär och lämna organisationsnummer och allt, och jag vill inte bli uppringd av en försäljare! Jag vill ställa en allmän och enkel fråga! Utifrån svaret på den borde jag rimligen själv kunna avgöra vad jag ska göra sedan.

Förnuftet säger mig att man ska akta sig för företag som inte låter en kontakta dem på någorlunda rättvisa villkor. Erfarenheten säger mig att det mest bara blir strul när man tänker sig att "testa något smart", speciellt när man som jag alltid lyckas placera sig själv i specialfallskategorin. Magkänslan säger mig att det här är lurt. Det borde väl lösa hela problemet för mig.

Men det var ju så trevligt att få just det där erbjudandet jag ville ha, just när det passade mig! Och hur ska man förresten annars annonsera billigt på nätet, när det egentligen bara finns en enda stor aktör? (Återigen: För-nånting-ade storföretag! Pfrrrrrrrfff!)