tisdag 13 september 2011

Tillfälllig räddning

Den som bor i förorten cyklar inte, eller? Visst, jag har ju också märkt av att man lätt väljer buss och spårvagn när man väl har skaffat månadskort, men förväntas folk faktiskt inte ens ha cykel här?

I vårt område finns det mycket gott om bilparkeringar. (Och efter att ett antal bilar eldats upp är det förmodligen ännu enklare än tidigare att få hyra en parkeringsplats.) Men platser för cyklar -- inte så vanligt.

När jag tog hem cykeln för en vecka sedan hade jag haft hela sommaren på mig att tänka ut var jag skulle göra av den, men trots det hade jag inte kommit fram till något bra. Det finns cykelrum, men ni kommer att förstå problemet när ni strax får se en bild av ett. Och cykelställen på gården står inte i anslutning till husen utan mitt på, ja, i praktiken vägarna där hantverkarna (och en del andra) kör och parkerar sina bilar dagligen. Väljer man att ställa cykeln där är den helt oskyddad. Det finns inget tak, inget staket eller ens någon häck eller annat som skulle kunna avgränsa cykelparkeringen från vägen. Faktum är att det inte heller står några (andra trygghetsskapande) cyklar parkerade på gården, så i någon mening har kanske hyresvärden rätt i ett eventuellt antagande att det inte behövs mer än så här:

Fem cyklar och sedan är det fullt, åtminstone om man ska kunna ta ut valfri cykel någorlunda individuellt.

Cykelrummet på bilden ska räcka åt en hel trappuppgång med åtta relativt stora lägenheter. Hypotetiskt skulle det alltså kunna vara sisådär tjugo större cyklar som skulle samsas om detta utrymme. När jag var inne i cykelrummet idag insåg jag att det måste vara det tidigare soprummet, vilket avslöjas av den lilla halvrunda urgröpningen i väggen längst in. Och den gamla sortens soprum behövde ju inte vara så stora.

Men nu fick jag, som ni ser, tag på en hett eftertraktad plats där i cykelrummet, åt min stackars cykel som stått ute och blivit dängd i backen av stormbyarna. Frågan är då bara om man vågar släppa sin plats igen för att ta ut cykeln på tur?

För korta resor lönar det sig knappast. När jag häromdagen kom på att jag kunde cykla till torget, i stället för att gå som jag normalt gör, kändes det närapå revolutionerande, men i praktiken ledde det väl kanske till att jag sparade in fem minuter eller så, eftersom jag på hemvägen hade så många kassar att jag fick lov att gå ändå. Och lägger man då till tiden för att trixa sig ut ur och in i cykelrummet (där jag nu ställde cykeln längst in för att minimera risken att andra tar ut eller skadar den när de ska ha ut sina cyklar) lär det inte bli någon tidsvinst alls på så korta avstånd. Och då är det knappast heller enklare att ha cykeln i cykelrummet än på balkongen eller i lägenhetsförrådet, vilka är alternativ jag övervägt, men bortsett från att vi inte har plats där ska man ju i så fall ta sig upp och ner för två våningars trånga spiraltrappor, så nej. Möjligen som vinterförvaring. Men det är annars inte alls ovanligt med cyklar på balkongerna här, så jag är nog inte alldeles ensam om det här problemet.

Klagomålen till hyresvärden får dock vänta till en annan dag, för nu har jag ju faktiskt en plats i cykelrummet. Hurra!