torsdag 18 augusti 2011

Jag frågar, ni svarar

Ni brukar ju vara ena hejare på att komma med bra tips och råd, så jag tänkte att ni lika gärna kunde få fortsätta hjälpa mig med vardagsbestyren.

Så här är det: Jag kan inte njuta av balkongen som jag hade hoppats få göra. Det beror bara delvis på vädret. Mest beror det på duvorna. Tidigare trodde jag att de bara höll till på taket och eventuellt på balkongen ovanför vår (från vilken det för övrigt brukar regna klädnypor, plastpåsar och strumpor), men nu blir det allt mer uppenbart att duvorna faktiskt hänger även inne på vår balkong. Det är tätt mellan lämningarna på balkongräcket och fjädrar ligger överallt på golvet och i växterna.

Igår under en åskskur kom en duva och satte sig på balkongen medan vi var i rummet alldeles innanför fönstret. Den rörde inte en min (öh, hur många ansiktsuttryck har en duva egentligen?) medan jag bankade, viftade och härjade för att försöka verka skrämmande. Inte förrän jag gick ut och slog till pinnen som duvan satt på gav den upp och flög iväg. Den var uppenbarligen mer rädd för regn än för människor.

Jag är inte särskilt förtjust i fåglar alls, faktiskt. Och duvor hör helt klart till de drygare arterna i omgivningen. Jag vill inte ha dem på balkongen. Så hur får jag bort dem?

Två förslag har jag själv kommit att tänka på:
  1. Sätta upp sådana där klämmiga, uppåtriktade taggar som man ser här och var på offentliga platser. Fast att ha spikmatta på hela golvet skulle kanske inte göra mig mer benägen att vistas på balkongen.
  2. Tala med hyresvärden. (Jag har verkligen ingen aning om ifall detta är en fråga de bryr sig det minsta lilla om.)
Annars då? Vad göra?