fredag 15 juli 2011

De överlevande

De flesta av våra växter, både ute och inne, klarade sig bra ensamma i en vecka när både Mario och jag var bortresta. Flera hade till och med hittat på konstruktiva saker att ägna sig åt, som att blomma, växa och vakna ur träda. Ringblommorna är de enda av "mina" växter som försvunnit, men det var för att de hade så mycket bladlöss att jag gjorde mig av med hela rasket. Numera har jag inget överseende med några enda skadedjur och småkryp som inkräktar på mitt revir.

Tomatplantorna har som synes klarat sig bra, trots både det ena och det andra. Det syns nog inte på bilden, men det är många tomater på gång på den högra plantan, och båda blommar ymnigt. Det är också dags att skörda en omgång persilja igen, ser jag. Nere i högra hörnet skymtar den "krusbärsbuske" som Mario länge haft i en kruka. Den har mest bestått av en pinne med några enstaka blad i toppen (därav min tvekan att kalla den buske). Efter flytten såg den ut att ha fått en rejäl knäck och jag trodde att den var på väg att ge upp, men nu har den väl upptäckt sommarsolen eller något, för de senaste veckorna har den mer än fördubblat sig och ser med ens riktigt trevlig ut.