lördag 23 april 2011

Ytterligare beslutsproblem

Nu är det visst meteorologisk sommar här och i en stor del av södra Sverige. Man kunde önska att även naturen hade nått fram till sommarstadiet. Då skulle jag slippa åtminstone ett par av de jobbiga valen.

Svettas ihjäl med fönstret stängt eller öppna och få in en massa pollen?

Gå ut och få sol i ansiktet eller stanna inne och kunna andas utan nysattacker?

Precis som i fallet med vägglössen är obehaget med pollenallergi till en betydande del psykologiskt. Jag vet att det är fullt med pollen i luften, så därför kan jag inte njuta av att vara ute. (Så ni behöver inte påminna mig om medicin. Den har aldrig hjälpt mot känslan av att vara fångad i ett gult pollenmoln.)

Dessutom har jag inte hängt med i svängarna, så medan andra går i kortbyxor har jag fortfarande halvtjock jacka och vantar. Men vi kan säga att det är som skydd mot pollen, visst? Eller för att det är svalare i skärgården, där väl pollenhalterna också är lägre?