söndag 24 april 2011

Tvättat (nästan) klart*

Nu har jag nått ett delmål, i och med att jag idag har tagit mig igenom hela garderoben, i princip alla övriga textilier jag äger, samt väskor, skor och en del annat som körts i torkskåp. Sedan ska det bara forslas undan också, och det blir några vändor. Bärhjälp hade inte suttit fel, om man säger så, men det får gå.

I morse var jag i tvättstugan så länge att jag hann träffa på en hel del folk (det är inte bara jag som tvättar under påsken, nej). När jag stod och vek den sista omgången kläder från torkskåpet dök två svenska killar upp och skulle stryka skjortor. Den av dem som inte strök kontrollerade och tjatade på den andre, men fick ändå tid över, för rätt vad det var kände han sig tydligen tvungen att kommentera även mina sysslor. Och det gjorde han med en något retfull replik om mitt vikande av tvätten! Som om jag skulle vara den enda i världen som vek tvätt i tvättstugan!

Men jag är inte svårpratad när jag får en chans att tala om vägglöss, så jag förklarade situationen och att jag inte ville ta in grejerna på rummet innan jag skulle bära iväg dem, och då vaknade även den strykande killen till. Det visade sig att han bodde i samma hus som jag och också hade haft vägglöss, fast för ett år sedan. Plötsligt var de två så förstående man kan vara och vi diskuterade läget och våra respektive erfarenheter ett tag. Väggluskillen verkade ha blivit av med sina skadedjur rätt lätt (men jag glömde fråga hur lång tid det hade tagit), fast så hade han förstås slängt sin säng också. Hm. Borde man ändå?

Och som vanligt blir man både lättad över att inte vara ensam om detta hemska och förfärad över hur vanligt det är. Undrar om jag hade flyttat hit om jag hade vetat.

Förresten har jag fått ett nytt bett sedan senast, men bara ett som jag känner till än. Hur ofta äter vägglöss? Kan det vara samma en som kommer fram sisådär en gång i veckan? Nej, plötsligt känns det som om Marios grejer är den stora riskfaktorn. Så knasigt, för det är ju fortfarande bara hos mig jag har sett några vägglöss.


*För den här omgången, är säkrast att tillägga. För en gångs skull vore det allt bra om det bara var jag som var pessimistisk, men det är nog ganska realistiskt att ha mycket låga förhoppningar. Tyvärr.