lördag 23 april 2011

Påskutflykten 2011

Det blev en halvrepris av en gammal påskutflykt, nämligen en sväng till Styrsö. Det innebar, om man ska vara ärlig, tre timmar på bussar, spårvagnar och båtar, en timmes promenad tvärs över en skärgårdsö och tillbaka, en minuts blickande ut över öppet hav samt en kvarts avkopplande matsäcksätande i hamnen i väntan på båten.

Men det var en aning svalare och mindre utslaget vid havet, idyllen var sagolik, där fanns får som bräkte vänligt och höns som sprätte på vägen, flakmopeder som knattrade förbi i en aldrig sinande ström och många dagsturister, inklusive en mängd små, glada barn med mycket spring i benen. Och jag slapp ju ut ur mitt rum för några timmar, så det var det värt, även om mitt jobb resten av den här dagen främst består i att förbruka så många pappersnäsdukar som möjligt. Vad gör man inte för att minimera flyttpackningen?

I flakmoppeland noterade jag att golfbilarna där blir allt vanligare. Det tycktes nu vara ungefär jämn fördelning mellan de två transportmedlen.

"Två gånger är en vana, tre gånger är en tradition", har jag hört folk säga, så nu har jag skapat mig en egen påsktradition. Påskutflykter! (2008:1, 2008:2 och 2009.) Det kan ju vara värt att lägga på minnet för den som eventuellt skulle få för sig att testa något så underligt som att fira påsk med mig i framtiden.