tisdag 19 april 2011

Morgonbesök i Västra Frölunda

Vi gick upp extra tidigt och ägnade en stor del av morgonen åt att åka spårvagn genom stan. På vägen hann jag läsa lite nyheter, så det var ingen chock att mötas av utbrunna bilar på parkeringen utanför vårt blivande hem, men helt behagligt känns det ju inte att de har satt igång med det där dumma stökandet igen lagom tills vi ska flytta till området.

Så träffade vi fastighetsvärden och fick titta på lägenheten, som nu var nästan tömd. Som tomma lägenheter ofta gör om de inte är helt nya, såg den här rätt sliten ut i morgonljuset, då alla hål, fläckar och märken blir tydliga, men jag har nu hunnit samla på mig tillräckligt med flytterfarenhet för att veta att bara man får in sina egna grejer så vänjer man sig snabbt och gör stället till sitt.

Jag hittade väl några fler små brister också, som att det saknas köksfläkt. Fast då slipper jag diska fläktfilter! Och så finns det dörr till köket, så det går nog att stänga om matoset. Fönstren har konstiga öppningsanordningar som verkade tröga, men det är säkert en vanesak. Sedan hade den inhyrda städfirman nog slarvat en del, tyckte jag, men å andra sidan kommer jag då verkligen att se skillnaden när jag själv torkar skåp och sådant.

Men ett av rummen blir nu omtapetserat och alla golven slipade och lackade innan vi flyttar in, så det blir nog på det hela taget bra. Köket och badrummet var redan skapligt nyrenoverade och i de andra rummen får vi leva med pensionärsstrukturtapeterna tills vidare.

På tal om tapeter, ja. Om vi nu skulle få välja tapeter till rummet som skulle tapetseras om kunde man ju tycka att det hade varit lämpligt att låta oss göra det nu, så att vi slipper åka en gång till för det. Men det verkade inte som om fastighetsvärden hade räknat med att vi skulle vilja välja, eller hur det nu var. Förresten var det tur att den tidigare hyresgästen var så pratglad och självmant berättade om allt möjligt, för annars hade jag nog fortfarande känt mig frustrerad över hur lite information jag fått.

Just nu känns det mycket bra (bara jag inte tänker på vägglössen). Vi har fått nycklar till den nya lägenheten och den kommer att vara mer än okej. Sedan kan man ju också glädjas lite åt att inte ha någon bil som ska stå på parkeringen utanför.