måndag 11 april 2011

Läge för nya flyttrutiner

Idag var det dags för den andra vändan med vägglussanering i mitt rum och jag fick tillfälle att ställa tusen frågor till. (Det var dessutom en annan skadedjursutrotare som kom på besök den här gången, så då kunde jag få ett andra utlåtande.)

Det står ganska klart att jag kommer att få det svårt. Det kommer att klia i händerna hur jag än gör. Rådet jag fick var nämligen att flyttpacka så sent som möjligt och helst bära iväg allt så fort jag packat det (efter att minutiöst ha gått igenom varje bok, dammsugit och torkat varje pryl och tvättat, torktumlat, skåptorkat eller strukit alla mina kläder), om jag verkligen ville göra allt som står i min makt för att slippa få med mig vägglössen i flytten. Och det vill jag ju göra.

Problemet med detta är bland annat att jag måste hindra mig från att vara den mästerflyttare jag ju ändå är. Helst vill jag börja i god tid, för att slippa stressa, slita ut mig och få trasiga händer precis före själva flytten. Och när vi nu får en massa frivillig flytthjälp vill jag vara proffsig och ha allt klart och välorganiserat när det är dags. Inte packa i sista minuten och hålla på att dammsuga möbler när de ska bäras iväg.

Trösten idag var dock att jag hade Marios lägenhet för mig själv hela eftermiddagen och kvällen, och jag har precis för mig att han nyligen sa något om att jag fick göra vad jag ville när jag var ensam hemma hos honom ... Jag utgår ifrån att det fortfarande gäller.

Han ringde förresten nyss, på väg hem, så jag lär väl snart få svar på det.