torsdag 7 april 2011

Kommunikation

Ojoj. Vissa har problem alltså, och de drabbar inte bara dem själva. Men innan jag går in på det ska jag förvarna om att det nedanför detta inlägg finns ytterligare ett nytt, som innehåller mer vägglusältande och även bilder, så ni som vill undvika sådant bör inte rulla nedåt för långt. Slut på varning och dags för nytt ämne.

När jag inte pratar om djur är det ju för närvarande egentligen bara flytt jag har i tankarna, inte minst för att även det ter sig tämligen krångligt. Inte så mycket att flytta som att fixa allt det administrativa inför flytten. Vi ägnar både dagar och kvällar åt att dela upp allt mejlande och ringande mellan oss. När folk och företag sedan inte svarar blir jag förstås nervös och stressad över ovissheten och att jag inte har någon kontroll. Jag trivs liksom inte med att vänta och se om det kommer att finnas någon el i lägenheten den dag vi flyttar in.

Dessutom är det så att det är en del som ska åtgärdas i den nya lägenheten, och eftersom den nuvarande hyresgästen flyttar ut redan den här veckan kommer det att stå tomt ett tag. Vi hoppas att det ska gå att ordna de där sakerna före inflyttningen, och även för den som ska slipa golv och tapetsera borde det ju vara en fördel att få jobba i en tom lägenhet, kan man tycka. Men som vanligt är det upp till en själv om något ska bli gjort.

Vi började med att mejla fastighetsförvaltaren, vi kan kalla honom Johansson, för två veckor sedan. Enligt uppgift hör underhåll och större reparationer till hans ansvarsområde (och dessutom var han den enda vi hade telefonnummer och mejladress direkt till). Efter en vecka skickade vi ytterligare ett mejl med en kompletterande fråga, utan att ha fått något som helst svar på det första.

Några dagar senare kom jag på att fråga på hyresvärdens sida på Facebook hur länge man skulle vara beredd att vänta på mejlsvar. Där fick jag snabbt svar och informerades om att företaget har en policy att svara på all e-post inom två arbetsdagar. Bra att veta, tyckte jag.

Den här veckan försökte sedan både Mario och jag ringa fastighetsförvaltaren, ja, Johansson var det ju, utan någon som helst framgång. Det verkade inte bättre än att han var långvarigt frånvarande. Därför ringde jag växeln, för enligt alla uppgifter skulle man då kunna få hjälp att hitta rätt person att prata med. Efter ett halvt meddelande om att det var lång kö svarade en sur kvinnoröst.

- Hyresvärden, växeln.
- Hej, jag heter det och det och ska flytta in där och där den 1 maj. Och då är det så att ...
- Det här är växeln. Vem vill du tala med?
- Ja, alltså, det var det jag hoppades kunna komma fram till. Vi trodde att det var fastighetsförvaltaren vi skulle vända oss till, men han har inte gått att nå varken på mejl eller telef...
- Då kopplar jag dig till Johansson.
- Men han sva...
*tuuut*

Jaha, nya hyresvärden, tycker ni att det är konstigt att ni har telefonkö när ni inte lyssnar på och hjälper folk vid första försöket, utan tvingar dem att försöka igen och igen?

Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Ett slag övervägde jag att fråga på nytt på Facebook, för informatören som svarade där verkade åtminstone angelägen om att sköta sitt jobb och ägna sig åt service. Dessutom är det lätt att misstänka att man snabbare får hjälp om man hänger ut företag offentligt. Men så hittade jag till slut en allmän mejladress till hyresvärdens Göteborgskontor (annars verkar det bara vara telefon som gäller, och vad är förresten grejen med det?), och skrev ett välformulerat mejl där jag förklarade mitt problem och frågade vem jag skulle vända mig till.

Någon timme senare ringde det, men min telefon var inte samarbetsvillig utan bröt samtalet så fort jag svarat. Jag kollade numret, såg att det var Johanssons och försökte ringa tillbaka, men då var det upptaget. Kort därpå ringde dock Mario. Johansson hade då valt att ringa honom i stället (vilket jag var rätt glad över trots allt).

Det visade sig att ärendet ändå inte låg på Johanssons bord, utan att det var fastighetsvärden vi borde ha kontaktat (via serviceanmälan, för någon direktkontakt medges givetvis inte). Och att han inte hade svarat oss tidigare skyllde han tydligen på att vi inte hade lämnat något telefonnummer. Okej ...

Jag skulle här kunna argumentera för att vi ansåg att han lätt borde kunna komma åt våra telefonnummer genom hyresvärdens eget system, eller till och med, om han var angelägen, slå upp dem på nätet, men jag ska vara generös och erkänna att vi borde ha tänkt på att skriva numren i mejlen. Däremot undrar jag hur svårt det egentligen kunde vara för honom att bara svara på vårt mejl, antingen för att tala om att vi skulle vända oss till någon annan, eller för att fråga efter telefonnumren!

Behöver jag nämna att jag inte har fått något svar på det där mejlet jag skickade till Göteborgskontoret, men som säkert var vad som fick fart på Johansson? Hur var det nu med "besvara all e-post inom två arbetsdagar"? (Okej, de har dagen idag på sig också, så jag ska ge dem en chans.) Det är hur som helst uppenbart att någon har problem med rutinerna och kommunikationen, såväl internt som externt.

Nu ska i alla fall vårt ärende vara vidarebefordrat till rätt person, men det skulle inte förvåna mig om saker ändå inte kan bli gjorda innan vi flyttar in, bara för att vi inte har varit ute i tillräckligt god tid eller något.