söndag 20 mars 2011

Saker man hittar i lådor

Om man inte har varit mer än lagom övernitisk med att rensa ut bland gamla grejer på vinden kan man hitta en del roliga saker. Det mesta som syns nedan har varit i min ägo sedan åren kring 1990.

En liten behändig och stöttålig adressbok, som vid ett tryck på knappen fälls upp för att visa sidorna med de bokstäver man ställt pilen att peka på.

Tre dekorativa sockerbitar i en plastask.

En liten plasthöna (med tappad fot) som flaxar och värper sockerkulor när man trycker hennes fötter mot underlaget. Som bonusinformation kan jag avslöja att jag med stor sannolikhet har haft minst en av godiskulorna i munnen. Man vill ju både äta kakan och ha den kvar, eller hur?

Något slags stickade mumintroll, som jag tydligen maniskt tillverkade under någon kreativ period.

En pytteliten hemgjord docka i en valnötsskalssäng. Här har nog mamma bidragit med expertis och pyssliga fingrar, så det går inte enbart att skylla på kreativa Flinnperioder.

En någorlunda skalenlig kaninbur till de små glaskaninerna. Både buren och huset har öppningsbart tak, och inne i huset är det bäddat med tidningspapper, spån och kaninpäls. (Behöver jag nämna att i princip alla mina tolv miljoner leksaksfigurer av olika slag fick egna bostäder, inklusive mysiga sovplatser?)

En liten VM-shop, inspirerad av alla de souvenirer som såldes i Falun i samband med skid-VM 1993. Butiken är lagom stor för att maskoten Bubo i nyckelringsstorlek ska kunna arbeta bakom disken.