tisdag 8 mars 2011

Angående svårigheten att få en bostad i Göteborg

Jag läser ofta i tidningen om hur svårt det är att få tag i en lägenhet i Göteborg. Folk berättar där sina historier om hur de har väntat i åratal utan att få så mycket som ett erbjudande om visning. Man kan förstås fråga sig om de då alls har sökt några lägenheter, och i så fall vilka, men det är klart att situationen framstår som alldeles hopplös när man själv närmar sig ett läge där man måste lämna sin studentbostad, inte har något fast jobb och heller ingen jättehög med pengar att köpa sig en bostad för.

Visserligen hjälper det då säkert att ha en välavlönad blivande sambo, samt att faktiskt kunna säga att man har en studentlägenhet som måste lämnas, när nu hyresvärdarna får välja och vraka som de vill bland alla potentiella kunder.

Dessutom är det inte precis läge att vara så förskräckligt kräsen, vilket jag misstänker är en utmärkande egenskap för många av de där "jag har minsann stått i kö i hela mitt liv och aldrig fått någon lägenhet"-människorna. Jag tror att det gäller att läsa på och vara lite smart och söka taktiskt. (Och därutöver ha en hel del tur, förstås.) Jag måste helt enkelt ha någonstans att bo, så därför söker jag inte de mest eftertraktade lägenheterna inne i centrum.

Ändå var det onekligen lite överraskande att bli erbjuden först visning och därefter kontraktsskrivning på den allra första lägenhet jag valde att anmäla intresse för. Men tvära kast har liksom kommit att bli rätt typiskt för mina flyttar, så det är helt i sin ordning.

Och eftersom jag har förstått att man allmänt bör sträva efter att uttala sig ofta och kortfattat hellre än mindre ofta och mer långrandigt, lämnar jag er nu här hängande på klippkanten. To be continued, hasta luego et cetera.