onsdag 23 februari 2011

Döden i urmakeriet

Jag försöker förbereda mig inför mitt gästspel som lärare på fredag, och som en del av dessa förberedelser tänkte jag passa på att få ordning på mitt armbandsur som stått stilla så länge. Därför var jag idag ute på stan och letade efter en urmakare. Förr i tiden (läs: för högst ett par år sedan) tycktes de finnas överallt, men nu verkar de ha gett upp hoppet om mänsklighetens behov av klockor. Det är i och för sig förståeligt, när till och med tidskontrollfreaks som jag slutar använda annat än digitalklockor inbyggda i andra verktyg och apparater. Men konstigt var det ändå, tyckte jag.

Jag letade och letade, gick fram och tillbaka, tog fram smartfånen och sökte efter adresser, kollade upp dessa ställen men hittade fortfarande ingenting, tills jag äntligen stod utanför ett skyltfönster med en gigantisk klocka ovanför.

I glädjen över att äntligen ha hittat en urmakare missade jag att vara uppmärksam, och började inte ana oråd förrän jag ringt på en dörrklocka och fastnat i en sluss mellan ute och inne. När jag väl blev insläppt i butiken och väntade på min tur vid disken insåg jag snabbt att alla klockor i montrarna hade femsiffriga belopp på sina prisskyltar, men då var det för länge sedan för sent att backa ur.

När jag lämnade över min, numera halvtrasiga, armbandsklocka till en av killarna bakom disken var jag rädd att han inte ens skulle vilja befatta sig med den, men det gick bra. Jag förklarade läget med den lilla heltimmesplutt som lossnat och därefter kilat in sig mot kanten av urtavlan, vilken i sin tur satt löst för att någon vid det förrförra batteribytet glömt att sätta tillbaka en ring som skulle hålla allt på plats. Något naivt hoppades jag väl att han skulle kunna tänka sig att trycka fast den lilla plutten när han ändå öppnade klockan för att byta batteri, men detta skulle dubbla priset, så det skippade jag.

Nästa överraskning kom när det visade sig att han skulle behöva en halvtimme för att fixa det lilla ingreppet. På alla andra ställen jag har fått klockbatterier bytta har det gjorts omedelbart och tagit högst några få minuter (under vilken tid somliga urmakare visserligen skyndade såpass att alla delar inte kom med, men ändå). Så jag, som redan var klar med alla mina andra ärenden och egentligen redan skulle ha varit på väg hem, fick driva omkring i Saluhallen ett tag och titta på folk som åt lunch.

När jag kom tillbaka (nu erfaren nog att bete mig korrekt med automatiska slussdörrar) var klockan fortfarande inte klar, så det blev till att vänta vidare inne i butiken. En närmare titt avslöjade att den egentligen mest såg ut som ett väntrum, så tydligen var väntandet något som ingick i konceptet på detta flådiga ställe. Även de dammiga hyllorna i de tjusiga pansarglasmontrarna vittnade om att det här stället bara gav sken av att vara exklusivt. När jag insåg det slutade jag känna mig pinsam, där jag stod i min gröna tantbasker bland alla män med dyra klockor, och när min väntan var över betalade jag bara och lät mig slussas ut.

Dit lär jag inte återvända frivilligt. Men om jag någon gång skulle få för mig att skriva en deckare skulle den nog utspelas i ett urmakeri. Fast en sådan eventualitet ligger väl så långt fram i tiden att det då inte längre finns några kvar som minns vad ett urverk är, så sannolikheten är nog liten för att det blir av.

Hur som helst fattar jag absolut varför lärare går in i väggen. När det är så här besvärligt att förbereda sig bara inför första arbetsdagen, menar jag.

Jag fick oväntat nog tillbaka den lilla plutten, inklusive en knarkpåse, helt utan kostnad! Vilket klipp! (Jag tänker mig att det bör ha tagit ungefär samma tid att plocka ut plutten ur klockan och stoppa den i en påse som det skulle ha gjort att sätta fast den på sin plats, men jag ska inte klaga. Blir jag någon gång urmakare kan jag ju ordna det själv.)