onsdag 23 februari 2011

Bokrean 2011

Min bokreapassion blossade upp plötsligt för omkring tio år sedan, då jag ett år mycket lämpligt kunde köpa halva den terminens kurslitteratur på rean. Då handlade det om litteraturvetenskap. Därefter började jag samla Agatha Christie-böcker, och hade sådan tur att ett helt gäng med sådana fanns med på rean ett år. Efter det fortsatte det i några år med att jag väntade mig galen på reakatalogerna, som jag sedan lusläste innan jag skrev prisjämförande tabelller, noga planerade i vilken ordning butikerna skulle betas av och sedan, på reans första dag, storhandlade ett antal kassar med "bra att ha"-fackböcker, några romaner och lite barnböcker som jag mindes från barndomen.

Därifrån har det gått till att jag de senaste åren bara har köpt enstaka böcker, främst språkböcker och romaner av favoritförfattare, men jag har fortfarande väntat på den speciella dagen och läst bokreakatalogerna med stort nöje.

I år visste jag visserligen om att rean började idag, men katalogerna hade jag inte sett förrän jag nu passade på att ta en tur i butikerna när jag ändå var på stan. Ytterligare en lägre nivå på firandet, således. Fast det var trevligt ändå, och ett par spontanköp blev det, i form av två hobbyböcker.

Virkat har jag inte gjort på många år, men det ser jag inte som något hinder. Jag blev bara så toksugen när jag fick syn på den här boken (den till höger, om det behöver förtydligas), så jag tänker mig att det kommer tillbaka bara jag sätter igång. Då är det i så fall ett större problem att jag varken har virknålar eller garn. Jag skulle utan att skämmas acceptera mutor, donationer, allmosor och bytesuppgörelser, om jag säger så.