söndag 2 januari 2011

"Vårt" hus åter bara mitt

Det nya året för omedelbart med sig en förändring i grannsituationen, då Luigi lämnar mig här med alla VÄGG:ar och andra obehagliga typer. Han flyttar nu till en okänd stadsdel för att bo med Daisy.

Så här sista dagen före flytten sprang vi på varandra i entrén, precis som på den gamla goda tiden (vilket i det här fallet vill säga när jag var vaken lite mer som folk och dessutom lämnade mitt rum mer än två gånger i veckan). På sistone har vi inte märkt mycket av varandra som grannar, så jag har inte riktigt reflekterat över vad det i praktiken kommer att innebära när han inte bor här längre. Jag bodde visserligen här före honom, så jag har varit med om det förut, men nu när alla vant sig?

Kommer vi att ses mer än till Mariofamiljens högtider? Hur blir det med hemgjord glass och tv-spelande? Blir min dammsugarpåse någonsin full nu? Och kommer Mario i fortsättningen att hitta några anledningar att titta förbi hos mig lite så där spontant då och då?

Det är ett synnerligen ovisst läge. Men vi märker väl vad som händer. Normalt gör man ju det.