måndag 31 januari 2011

Uppladdning inför melodifestivalssäsong

Jag sitter och lyssnar på årets isländska melodifestivalslåtar och blir på härligt humör. Som vanligt gillar jag de flesta bidragen. Jag har tyckt mig ha så mycket självinsikt att jag alltid har erkänt för mig själv att det förmodligen beror på att jag gillar nästan allt som är isländskt*, men nu börjar jag undra ändå.

De har faktiskt förhållandevis få bidrag i sina deltävlingar. För att de ju är färre som kan vara med och tävla och rösta? Nej, för att de skippar alla skräplåtar av den typ som fyller ut halva de svenska deltävlingarna (förutom förra året, när i stort sett hela vår tävling utgjordes av sådana utfyllnadsbidrag). Det är min nya teori.

Dessutom har islänningarna i år återgått till att sjunga enbart på isländska i den inhemska tävlingen! Big like på det.


*Jag gillar förresten schlager, Island och isländsk schlager så mycket att jag faktiskt vid ett tillfälle har skrivit en uppsats om Island i ESC. På isländska. Är man nörd så är man.