fredag 28 januari 2011

Lappa stan

Den här veckan har jag travat omkring i Göteborg i ett försök att föra en liten stillsam gammaldags annonskampanj. Under tiden har jag lärt mig ett och annat om stan och dess befolkning.

Jag har upptäckt hur svårt det är att affischera lagligt om man vill synas. I flera av de områden där jag har fått för mig att vissa av mina tänkta målgrupper rör sig hittade jag inte en enda anslagstavla utomhus. Det mest intressanta var att folk ändå inte alls verkar sätta upp sina lappar på varje tom yta, vilket jag alltid har fått ett intryck av förut, utan att stan är förvånansvärt ren och välstädad.

Och i villaområdena har numera en stor majoritet av postlådorna "ej reklam" på sig. Jag som privatperson är mycket nöjd med detta, men som företagare får jag det svårare. Jag vill göra saker rätt och tänker inte pracka på människor något de inte önskar. (Det är dock smått frestande att hämnas lite lätt på de villaägare som låter hela trottoaren utanför sina fastigheter vara täckt av helt ogrusad glansis.)

Nej, den metoden var inte den optimala. Nu är det dags att satsa på ett modernare medium för att nå ut med mitt budskap. Allt jag behöver göra då är att komma på en unik, smart och rolig idé som alla åldrar gillar, göra nätsuccé och bli kändis. Återkommer.