fredag 31 december 2010

Ytterligare uppdatering

När man så sällan hinner skriva blir det svårt när man väl ska göra det. Vad är så viktigt att det ska väljas ut framför allt annat? Och när man tänker så är svaret oftast: inget.

Men bara för att bloggen inte helt ska tappa greppet om mitt liv ska jag sammanfatta lite till.

Mer om julen:
Jag lyckades kombinera två av de saker jag under alla år som student har strävat efter men sällan lyckats med, nämligen att under julvistelsen i Falun träffa gamla goda vänner och plugga. Två mycket långa dagar blev det i slutet av julhelgen, med socialt umgänge på förmiddagarna och skrivande på eftermiddagarna, kvällarna och nätterna. Och nej, inte en enda natt under julresan sov jag ordentligt. Däremot vägde jag mig. Och var nöjd med resultatet. Ute var det strålande vackert, mestadels rejält kallt och den dag som det gick bra att gå på långpromenad utan långkalsonger såg man i gengäld inte långt alls på grund av ymnigt snöfall. Sjön var bara en vit evighet. Men det var lika underbart för det. Sista dagen tog jag nästan ledigt från både studier och företag och ägnade dagen åt underhåll av min trötta dator.

Hemresan:
Tågresan tillbaka till Göteborg innehöll ovanligt lite att redogöra för. Tågen gick, och förutom att min vagn saknades var det inga problem. Den här gången hade jag otur med medresenärerna i stället. På den första sträckan antastades jag av en lodis, som fick mig att sitta klistrad mot fönstret och försöka hålla andan i en halvtimme. Sedan förföljde han mig ett tag även inne i köldhålet som utgörs av Örebro centrals vänthall, men där kunde jag åtminstone smita undan och söka skydd i folksamlingen. På nästa tåg ville jag försäkra mig om en behagligare omgivning, men råkade då välja att sätta mig bredvid tågets mest förkylda tjej, som satt och snöt sig intill mig i tre timmar.

Åter i Göteborg:
Efter detta hade det inte kunnat vara skönare att komma hem till Göteborg. Och på perrongen stod den bästa tänkbara överraskningen, som var där bara för att möta mig, och som sedan följde med hem och lagade mat åt mig i min julklappsstekpanna, medan jag fick ordning på mig själv och allt annat.

Därefter har jag kastat mig in i allt det vanliga igen, som om det inte alls var mellandagar. Faktum är att jag redan upplever det som nytt år, eftersom vardagen står i full blom för mig. Som vanligt är jag i otakt med allt och alla, men det struntar jag i för ögonblicket.