måndag 29 november 2010

Måndagsärenden

Jag var för ovanlighetens skull ute och uträttade ärenden i verkligheten idag. Med varierande resultat kan man säga.

Banken gick bra. Det var bara andra gången sedan jag flyttade till Göteborg (för snart tre år sedan) som jag var inne på ett bankkontor här i stan. Det är förstås inte heller meningen att man ska gå dit, vilket antagligen förklarar att just den här banklokalen låg i en städskrubb och hade öppet i ungefär en kvart om dagen. Dessutom var dörren låst, så kunderna fick hålla på och öppna för varandra hela tiden. Smidigt. Men detta bidrog å andra sidan till en gemytlig gemenskap bland oss alla som klämde in oss i skrubben. Det visade sig nämligen att det fortfarande visst finns folk som går till banken för att uträtta ärenden. Alla de andra var dock så omoderna att de hade kontantärenden, så när det öppnades en ny kassa enbart för andra slags ärenden var det bara jag som var intresserad av den, så jag kunde gå före hela kön och lämna in mina papper. Det var ju smidigt (och den här gången är jag inte ironisk).

Sedan klättrade jag upp på gångbron över motorvägen och järnvägsspåren vid Olskroksmotet. Den ser inte alls ut som på bilden här, för den gamla bron revs kort efter att jag gått där senast, så nu var det en ny och stabil en, men det hjälpte inte mycket. Jag lyckades ändå inte uträtta mitt ärende, som gick ut på att jag skulle ordna en bild som ersättning för en redan existerande. Men en sådan vy som jag är på jakt efter får man nog inte tag i inne i stan, där det är fullt med vägar och stolpar och staket överallt kring järnvägen, som dessutom är så skyddad att den inte behöver ha en massa "livsfarlig ledning"-skyltar eller motsvarande.

En bild på ett tåg blev det i alla fall. (Som en särskild hälsning till Nische.)

Sedan fortsatte jag till biblioteket. Det gick faktiskt precis enligt planen.