söndag 28 november 2010

Det drar ihop sig

Det är vinter redan före december! Det betyder att det inte hjälper med tredubbla tjocktröjor, stickad sjal, filt och fårskinnstofflor för att jag ska hålla värmen inne vid datorn, men det betyder också att det är skönt ute. Inget slask utan vitt och ljust, och skön, kall vinterluft att andas. Detta bidrar till att göra vad jag redan vet kommer att bli en ovanlig december ännu underligare.

Jag skulle förresten hemskt gärna ha november i en månad till (vilket låter vansinnigt, jag vet, men jag har ju mina skäl), så jag kan inte precis påstå att jag längtade efter advent eller ens var det minsta beredd på det. Just nu tänker jag bara på två saker, och de involverar inte pynt, så att hålla på traditionen kändes heller inte viktigt, men i fredags tänkte jag att det kanske var lika bra att försöka hänga med, för annars kommer väl hela decembergrejen att komma som en total överraskning också.

Därför grävde jag fram mitt samlade advents- och julpynt (det jag har i Göteborg, vill säga) och slängde fram alltihop på en gång. Normalt sett är jag emot sådant beteende, men då det i detta fall handlar om en ynka ljusslinga och elva pyttesmå gröna julgranskulor till dekorationsträdet samt en usb-gran tyckte jag att det inte var något att tjafsa om. Jag ville dock inte offra tid på att klä in trädet i ljusslingan så den fick helt enkelt bara hänga på gardinstången. Tur var väl det, för trots att jag testade den först upptäckte jag inte förrän jag hängt upp den att den var trasig (som så mycket annat nu). Så nu hänger den där och ser mörk och dyster ut, men jag kommer åtminstone ihåg att det är första advent idag, så någon nytta gör den väl.

När Miss Gillette igår skrev om sitt jojojulnjutande insåg jag att jag följer ungefär samma mönster, med den skillnaden att jag verkar ha tagit anti-juliskheten och normalgillandet i omvänd ordning. Själv har jag varit minst sagt anti de senaste åren, och jag skulle utan större problem helt kunna skippa julen i år. Julen ger mig inte den rätta ron när jag inte har alla de viktigaste kära på samma ställe. Julmaten har jag aldrig tyckt om, och nötter kan man ju äta utan att det är jul. Dessutom försiggår en massa eländigt tv-tittande som jag tvingas delta i om jag vill försöka vara trevlig och umgås.

Nej, jag har inte tiiid! Och på tal om det måste jag återgå till allt det andra nu. Ah, klockan är bara lite över 22! Flera timmar kvar av dagen att jobba på!