måndag 4 oktober 2010

Rapport från köksträdgården: 4 oktober

Det var ju ett tag sedan senast, så det är hög tid för en ny runda i fönsterträdgården. Det känns bara inte som om det har hänt så mycket att redogöra för. Det kan ha något att göra med att jag numera bara odlar träd, och sådana växer sällan så rasande fort. Som väl är, får man väl säga, för tio träd i ett studentrum skulle i så fall vara ungefär tio för många.

Till höger tamarinderna /p/, /t/ och /k/. Nog har de tagit sig under sommaren, men jag undrar verkligen hur länge de ska växa som plymer med alla blad vända åt ett håll? Så där ser väl inte träd ut heller. Till vänster det större citronträdet från Mjölby. Det har inte fått något namn, kom jag på. Hm.

Från vänster till höger: två citronplantor till, som inte heller har fått varken namn eller fart på växandet (fast de senaste bladen är i alla fall större än de tidigare), Litchi Prosit II, som beter sig lite skumt men får hållas, Lionel Litchi, som tappade en massa blad i somras men nu verkar ha piggnat till och börjat grönska igen, och slutligen myrtenplantan jag fick förra året och sedan dess bråkar med för att den skjuter skott åt så konstiga håll.

Vill man få stora träd fort ska man tydligen satsa på avokado. A. Vokal-Då tycks trivas alldeles utmärkt i sin kruka som redan börjar se skrattretande liten ut. Personligen tycker jag att det vore smart att satsa på lite grövre stam före allt större och tyngre blad.