måndag 11 oktober 2010

Livet som ekorre

I helgen var vi ute och letade bokollon. Vi hittade också bokollon, alltså till och med själva fröna, inte bara kapslarna. Sedan hittade vi ekollon (vilket inte är svårt, utan snarare skulle man väl ha hjälm när man går under ekarna så här års), enbär och en hel massa andra fröer. Det är liksom säsong för det nu. Så nu skulle jag kunna odla även svenska träd och inte bara exotiska fruktträd i min lilla trädgård.

När jag tänker efter borde jag dock egentligen samla tallkottar, för tall är trots allt min givna trädfavorit. Å andra sidan gör tallar sig bäst i stort format och ute i skogen. Liksom ekarna.

Jag tror att Mario får ha ekodlandet för sig själv. Det finns roligare saker än att titta på när en ek växer. Jag har förresten redan en, utomhus på landet, och på de bortåt tjugo år som har gått sedan jag hittade plantan i gräsmattan har den lagom hunnit växa om mig på höjden. Det kan i och för sig delvis bero på att den har fått för sig att den är en akacia eller något, och därmed växer mer sidledes än på höjden.

Nog med babbel nu. Här kommer några höstbilder som jag passade på att ta när jag ändå var ute och samlade.