onsdag 15 september 2010

Lärorik dag på något oväntade sätt

Om man normalt nästan inte har någonting schemalagt om dagarna är en hel dag av föreläsningar och information från myndigheter en ganska stor grej. Det tyckte jag i alla fall, och gick och laddade stenhårt i ett par veckor efter att jag väl hade lyckats anmäla mig till dagens starta företag-dag. Och när det både är något utöver det vanliga och man är som jag så vill man förstås gärna förbereda sig väl, kolla upp färdvägar och lokal och vara ute i god tid, klä sig propert och se vuxen och ansvarstagande ut när det är dags att träffa folk och nätverka.

Ändå är jag rätt nöjd med att ha lyckats vakna nästan två timmar senare än planerat, varken ha fått tid för frukost eller hårborstning, ha kommit inhastande i lokalen med tio sekunders marginal till första föreläsningen och sedan faktiskt ha varit så utsövd att jag har kunnat vara på alerten hela dagen.

Jag vet i och för sig inte hur mycket viktigt jag därefter fick höra som jag inte redan hade läst mig till på egen hand, och så värst många bestående kontakter med nya människor ledde det hela väl inte till, men det var inspirerande, uppmuntrande och kändes gott att träffa en massa folk som tänkte på samma saker som jag själv.

Men vad är det med folk som inte kan stänga av ljudet på mobilen, trots tydliga uppmaningar om detta? Varför har just dessa personer också de drygaste, gällaste ringsignalerna? Och hur kan man, när tvåhundra personer tyst blänger på en för att ens mobil har avbrutit en föreläsning, svara i telefonen och sitta kvar och fortsätta prata? Två gånger! Jag antar att det var en sådan där snubbe som snart kommer att bli väldigt framgångsrik med sitt eget företag.