söndag 26 september 2010

Bokmässan 2010

Trots att jag inte alls är lika bokgalen som förr, och framför allt inte känner för att köpa så många böcker längre, så måste jag nog säga att den här dagen kan ha varit den ljuvligaste hittills av mina relativt få på bokmässan. Till stor del berodde det nog på att det blev en heldag, vilket faktiskt inte har blivit av någon gång förut, så nu kunde vi kosta på oss att ta det lite lugnt och slappa emellanåt. Att ha med sig Mario som sällskap visade sig också vara en fullträff, för han var precis lagom intresserad och ointresserad av allting. Dessutom hann vi träffa Malmöbrodern hans ett tag, och bröder är ju alltid trevliga att träffa, oavsett vems de råkar vara.

Till slut handlade vi faktiskt också, några noga utvalda böcker, presenter och annat smått och gott. Jag spontanköpte Kjell Erikssons bok Kjell, delvis på grund av hans tilltag med signeringstelefon på bokmässan, som gick ut på att man fick ringa honom om man ville ha hans bok signerad. Det behövde jag nu inte, då han råkade stå vid kassan där jag tänkte handla, men det var en kul idé (och säkert oerhört påfrestande för honom), så jag ville gärna bidra till att det skulle löna sig.

För er som inte var där.
Dagen gick fort förstås. Själv var jag inte mycket tröttare när jag lämnade bokmässan strax före stängning än när jag kom dit på morgonen, men Mario, förkyld och sliten, kunde på hemvägen fullt sanningsenligt säga sig vara, just det: mässmör.