lördag 21 augusti 2010

Intagen natur

Häromdagen upptäckte jag en hemlig hasselbuske precis utanför huset. Hemligheten låg i att jag inte tidigare lagt märke till dess hasselkaraktär, trots att jag passerat den så gott som dagligen i över ett år. Men nu var det nötter på gång. (Nötter! Hurra!)

Sannolikheten att jag får smaka extremt närodlade hasselnötter är dock försumbar insåg jag, för om jag lämnar dem på grenen för att mogna lär någon annan ta dem före mig sedan. En stund senare och bara en kort bit därifrån mötte jag också mycket riktigt en ekorre med en stor klase hasselnötter i munnen. Ekorren tittade nervöst på mig -- eller kanske anklagande? Och det är klart, det är väl viktigare att de små kurrebarnen får mat än att jag får gratis nötter.

Sedan tog jag ändå några stycken med mig in, för att i alla fall få njuta av dess närvaro, även om det aldrig skulle bli något smakprov.

Just dessa blir inte ekorrmat.

Tydligen var jag väldigt ouppmärksam på naturen alldeles inpå mig här förra sommaren, för i år har jag också förvånats över hur fullt det är med vildhallon överallt i dikena. Och idag, när jag gick på promenad med radarn inställd på fler hasselbuskar, hittade jag ett stort björnbärssnår utefter en stig där jag också gått många gånger.

Även den här gången plockade jag med mig lite natur in i rummet, nu i form av ringblommor som växte på en allmän komposthög nära huset. Ringblommor hör till de vackraste blommor jag vet, och ingen Flinnträdgård är riktigt fullständig utan dem. Men jag hade faktiskt glömt hur de doftar! Kanske har jag aldrig tagit in några förut.

Solsken i gråvädret.

Så när nu kvällarna blir allt mörkare utan att det ens är riktigt ljust på dagarna, och när jag börjar inse att de där ytterligare chanserna till sol, bad och somriga utomhusaktiviteter visst inte var så självklara som jag trodde för ett par veckor sedan, då kan jag åtminstone njuta av min egen lilla sensommarträdgård här i fönstret.