måndag 9 augusti 2010

Husturistbyrån

Några Göteborgskartor från de senaste åren.
Ryggen mår bra av att jag håller igång, så ikväll har jag tagit itu med både det ena och det andra i mitt rum: pysslat om växter, städat, rensat, plockat, sorterat, slängt.

En hel timme fick gå åt till att rensa i tidskriftssamlaren märkt "Kartor, turism, tidtabeller". Det var förstås enbart för att den hotade med att explodera vilken dag som helst, och för att jag ville kunna få plats med fler broschyrer, och inte minst kartor, i den.

Jag tvekade, men fattade sedan det smärtsamma beslutet att skiljas från några av mina stadskartor. Inte ens jag behöver ju faktiskt ha alla kartor från alla år och dessutom i flera exemplar!

Men oroa er inte, det finns fortfarande gratiskartor över Göteborg så att jag kan ha en i varje handväska och ändå någon över att ge bort om det skulle behövas. Dessutom har jag mer eller mindre aktuella kartor över Falun, Linköping, Ludvika, Dalarna, Siljansbygden, Bergslagen, Köping, Hallstahammar, Västmanland, Örebro, Östergötland, Mjölby, Motala, Vadstena, Norrköping, Söderköping, Växjö, Nässjö, Eksjö, Kalmar, Visingsö, Bohuslän, Sverige, rastplatser, cykelvägar, ekomuseer, diverse nöjesparker, universitetsbyggnader ... Ja, bortsett från kartböckerna då.