söndag 4 juli 2010

Midsommarsemestern, del 2

På väg från Götalandet till Svealandet sitter vi i en timme utanför stationen i Mjölby utan att jag har kommit mig för med att meddela Mjölbykusinen om min tillfälliga närvaro. Då får jag plötsligt syn på Sköna H som kommer traskande från ett tåg som just anlänt. När jag påkallat hennes uppmärksamhet hinner vi lagom hälsa och uppspelt kommentera överraskningen innan också Mjölbykusinen dyker upp från andra hållet.

Vi står och pratar i några minuter, tills Mjölbykusinen kommer på att han ju har tomatplantor hemma som min mamma ska få, en present som har fått stå och vänta sedan i maj utan att någon praktisk lösning på transportproblemet har visat sig. Så medan Mario och jag går mot tåget och tar plats rusar de andra till sin bil, och hur de nu bär sig åt står de tio minuter senare, precis före tågets avgång, på perrongen med en stor kasse välväxta och härligt doftande tomatplantor.

Överraskningen får således förlängt liv tills vi kliver av i Dalarna några timmar senare och överräcker presenten till mamma som möter vid tåget. Före kvällens slut har hela släkten fått ta del av nyheten. Alla är lika exalterade över hur liten världen är i Mjölby och lättade att ännu ett logistiskt bekymmer är ur världen.