söndag 4 juli 2010

Midsommarsemestern, del 1

Midsommarhelgen tillbringades för andra året i rad i Mariosläktens centrum, i gränsskogarna mellan Östergötland och Småland. Även jag börjar så smått lära mig traditionerna nu, vilket inte är så svårt eftersom de påminner en hel del om svenska midsommartraditioner i allmänhet. Det var släktträffar, grillning, blomplockning och stångresning. Dessutom var det ett mindre traditionellt vackert väder, utomhuslekar och bad.

Mario roade sig med det udda nöjet att med jämna mellanrum gå och klappa mig på magen inför alla sina släktingar. Jag antar att han också är nöjd med den fantastiska segerrikedom han byggt upp under den senaste veckan, då han vunnit alla sorters spel och sporter han deltagit i, från tipspromenad, löjliga familjerna och andra sällskapsspel till badminton och kubb.

Själv samlade jag mest på mig triljoner knott- och myggbett. Men det är väl också svensk tradition, antar jag. Hur som helst var det alldeles underbart att få komma ut på landet igen. Jag njöt i fulla drag av dofterna och ljuden, åt årets första smultron, hörde göken och såg lysmaskar och kantareller. Och vitmåran slog ut runt omkring mig.

Midsommarfirandet innehöll också väl tilltagna mängder av lupiner.