lördag 31 juli 2010

Lite mer Östergötland och Småland

Jag åkte alltså tillbaka till Marioskogen en tur till (till Mario, Luigi, Toad och Toadette), och liksom tidigare gånger där var det snarare fullspäckat schema än lata dagar på landet som gällde. På onsdagen var vi på besök på Visingsö, vilket var extra spännande eftersom jag inte varit där tidigare (vad än mina föräldrar må påstå).

Vi hade strålande turistväder, men för ovanlighetens skull var inte ens jag överdrivet angelägen om att se de mest omtalade sevärdheterna, så när Mario, Luigi och jag skulle promenera över ön valde vi en annan väg än den som ritats ut åt oss på kartan. Det blev liksom mer sport då. Men mina första och kanske mest bestående intryck av ön innehåller alla på ett eller annat sätt lukten av hästskit, för den kom vi inte undan vilken väg vi än valde.

Så var vi nere vid stranden på öns västra sida. Det blev inget bad för någon annan än Luigi, men vi ägnade en god stund åt att leta fina stenar.

Den underbart steniga stranden, som jag omedelbart blev helt betagen av.

Min mamma hade säkert velat ta hem halva stranden till sina trädgårdar, och ärligt talat kände jag ungefär så också. Nåja, det är inte precis någon nyhet att jag tycker om sten och stenar.

Jag fick fina presenter av både Mario och Luigi.

Sedan blev det grillning följt av ett kvällsbesök på folkhögskolan, där vi fick lyssna till härlig folkmusik som piggade upp de flesta i sällskapet. Och så imponerades jag av att man kunde gå in på biblioteket som stod obemannat men öppet i den sena timmen!

Som sagt blev det inte mycket traditionellt turistande, men Visingsborgs slottsruin blev jag sugen på att spana in redan när vi närmade oss ön med färjan.

Den turistigt välkomnande vyn mitt på eftermiddagen.

Det hann bli skymning och lätt duggregn innan jag fick tillfälle att ta mig en närmare titt på ruinen, men det gjorde det egentligen bara mer stämningsfullt och intressant.

En något kusligare sida av samma turistattraktion.

Så långt onsdagen. På torsdagen hann vi även med en tur till Ödeshög och Johannamarken innan vi tog tåget tillbaka till Västkusten. Regnet hängde i luften, men väntade snällt nog med att tillta tills vi hunnit se allt vi skulle och var på väg hem.

Jag hittade en axelremsväska som kostade 129 kronor, men som även låg på ett reabord i samma stånd och där kostade 70 kronor. Jag letade och letade utan att lyckas upptäcka några fel på väskan (och förresten skulle det väl vara andrasortering eller någon annan sorts rabatt för en sådan sak, inte rea), så jag kände mig tvungen att köpa den bara för det. Fast det kändes hemskt ovant att köpa en väska utan något uttalat behov. Så där fånigt kvinnligt liksom. Men den har många bra fack för stenar, snäckor och andra småsaker, så det blir nog bra.