måndag 26 juli 2010

Långhelg i Östergötland och Småland

Bara första kvällen i skogen var det en del störande insekter i farten, och då ändå inte på långa vägar så många som i midsomras när jag blev biten alldeles knottrig både fram och bak. Sedan var vi i och för sig inte mycket ute i skogen den här gången.

På torsdagen åkte jag alltså till Marioskogen, med just Mario.
Väder: varmt och fint, både under resan och sedan tillräckligt även för utomhusätande på kvällen.
Skojiga djur vi såg: massor av små grodor överallt, en del platta på vägen, andra hopphopphoppande.

På fredagen var det stor släktsamling i Vadstena. Med Heliga Birgitta, pizza och kvällspromenad längs sjön.
Väder: helt okej men lite svalt stundtals.
Skojiga djur vi såg: igelkottar vaktade av katter, en liten mink, sannolikt en uggla och så diverse rävar och dylikt efter vägen. Dessutom såg jag en orm (oklart vilken typ) rassla förbi i gräset framför mig.

På lördagen var det ännu en släktsamling, fast i Malexander den här gången.
Väder: duggregn som frampå kvällen blev allt mindre duggigt och alltmer ösigt.
Skojiga upplevelser som tack och lov ingen såg: tjejkissande i naturen i becksvarta natten, med ösregn och häftiga vindbyar, och försök att hålla ett paraply över huvudet samtidigt.

Söndagen bjöd på fortsatt regn och därmed en stunds inomhussamvaro, först vid brasan i skogen och därpå i en villa i Tranås. Därefter fick jag bilskjuts tillbaka till Göteborg med Daisy och hennes föräldrar.
Väder: bara en massa regn och grå väta ända tills vi var i trakterna av Landvetter, då molnen plötsligt sprack upp och vi för första gången under dagen såg något ut genom rutorna. Sedan möttes vi av kvällssolen i Göteborg!
Skojiga skojigheter: guidad tur förbi ett antal betydelsefulla kyrkor och prästgårdar i norra Småland.

Så var jag redan hemma med min enorma packning, som skulle ha räckt för minst tre gånger så lång bortovaro. Men ett telefonsamtal just innan jag lämnade stan på torsdagen gjorde att jag för säkerhets skull ville vara tillbaka efter helgen. Bättre att ångra ett felaktigt beslut i stan än att gå miste om en chans för att jag satt fast i skogen långt borta, tänkte jag. Fast nu tar jag nog ändå och packar om den hittills ouppackade väskan och drar iväg en liten vända till.