torsdag 15 juli 2010

Fem års bloggande

Nästa vecka är det fem år sedan jag startade min första blogg. Därför tänkte jag lite lagom lättvindigt försöka sammanfatta mitt bloggande så här långt.

I min bekantskapskrets i det så kallade Verkliga Livet är det inte många som varken bloggar själva eller läser bloggar regelbundet, varför jag ofta har känt mig en smula missförstådd och som om jag har hållit på med någon tvivelaktig verksamhet som har behövt försvaras och förklaras. Men att de flesta tycker att jag är en bloggalning är ändå inte helt tokigt. Jag undrar om någon ens kan ana hur viktiga bloggarna har varit för mig under de här åren. Eller hur många bloggar jag har haft.

Faktum är att jag inte ens själv vet om jag kan svara sanningsenligt på det senare, men jag tänkte att jag i alla fall skulle rota lite i arkiven. Den ursprungliga avsikten var att göra en liten jubileumsserie med fina exempel från olika bloggar, men nej. Jag tror bestämt att jag ändå gör precis som man inte ska och tar alltihop på en gång i ett enda långt inlägg (men då är det ju å andra sidan överstökat sedan). Så:

Jag började alltså blogga i juli 2005, kort efter att jag själv hade börjat läsa bloggar. Jag hade inte något egentligt syfte med det hela, fast jag hade förstått att man egentligen borde ha det, men var så nyfiken på att testa att jag startade en blogg ändå. Den var anonym och tämligen jättehemlig, även om två av mina vänner faktiskt fick läsa den. På grund av hemlighetsmakeriet och andra omständigheter får dess titel förbli okänd här. Innehållet utgjordes av en salig blandning av "djupa" tankar, vardagliga iakttagelser, klagomål och diverse mer eller mindre intetsägande småplock, bland annat tester och annat krafs, sådant där som fick betydligt mer utrymme i bloggarna på den tiden.

Harmlöst exempel på inlägg från den första bloggen (2005). Det går förstås bra att klicka på bilderna om man vill försöka läsa texterna i de gamla blogginläggen.

Exemplet jag har valt för att illustrera denna första blogg är inte ett dugg representativt, eftersom det mest genomsnittliga borde vara att ta något av de mer känsliga inläggen, men de är fortfarande för hemliga eller bara rent dumma. Jag skäms lite när jag läser igenom min första blogg, som levde i ungefär fem månader innan den helt hade ersatts av en mindre hemlig sådan, men det var ju ändå en första blogg. Nog vore det ännu mer pinsamt om ingenting i mitt bloggande hade förändrats på fem år!

Så dök den första Flinnbloggen upp efter ett par månader. Den hette till en början Den ytliga sidan av Flinn, hade så fina blå färger som jag verkligen gillade och min favoritvy i sidhuvudet, den fungerade ungefär som den här bloggen och var både lite rolig och helt vanlig. Den levde och frodades ett tag, bytte sedan namn till Flinnskription, och kort därefter skrotade jag den.

Den ytliga sidan av Flinn/Flinnskription (2005-2006).

Anledningen till nedläggningen var att jag sedan ett tag då redan hade en parallell Flinnblogg, som jag skapat mest för att testa den nya version av Blogger som kommit då. I början hade jag den som en ren testblogg, men sedan gillade jag funktionerna och diverse annat så mycket att jag flyttade vardagsbloggandet dit, till Ibland blir det bra (2006-2007), som jag sedermera öppnade på nytt som ett arkiv till den här bloggen.

Sedan fick jag en sådan massa strålande idéer som det inte blev mycket av ändå. Till exempel listbloggen, som jag egentligen var väldigt nöjd med, men som jag tydligen inte orkade sköta om så länge.

Listgalning (2007).

Under min korta karriär som korsordskonstruktör hade jag givetvis en korsordsblogg också, där jag lade upp en del korsord och skrev om klurigheter och liknande. Men trots mina otroligt höga krav på de korsord jag producerade blev jag aldrig riktigt nöjd med dem. Så jag skippade det hela och stängde bloggen. (Och jag vågar naturligtvis inte visa något av de större korsorden här.)

Bland annat korsord (2005-2006).

En släkting till korsordsbloggen var den klurblogg jag gjorde som julkalender i december 2006.

Klurbloggen (2006).

Ja, och sedan var det några hemliga bloggar till under andra namn, en med korttänktheter som var lite rolig och som jag nu blir sugen på att ompublicera (tänk att jag skulle ta mig ända hit i genomgången innan något sådant inträffade) och sedan är vi framme vid nutid. För 2007 började jag om, både med livet och bloggandet, och sedan dess är det Hem till Dalarna som gäller, även om jag först inte vågade blogga som Flinn. Och nu har det varit lugnt ett bra tag. Tydligen har jag hittat formen för mitt bloggande och har inte behov av mer än en blogg. Fast jag har ju paraplyliksbloggen förstås. Och en familjeblogg som drivs gemensamt. Och eventuellt någon ytterligare ...